7kh6096bg744xo1wtoixsbq7p80ca3
Skip to main content

Midt i efterårsmørket dukkede en slagen majestæt op; på toppen af bjerget med kronen i hånden – uden at turde at tage den på. kingtommi favner polerne mellem storhed og fald, og skriver sange om at føle sig uovervindelig og helt uduelig på samme tid. Det er netop den modsætning, som gør kingtommi til sin generations bud på en rockstjerne.

I oktober solodebuterede han med ’Bedre End Dem’, som måske antyder arrogance, men snare viser følsom ungdomskuller, så melankolien driver ned ad væggene. Singlen høstede placeringer på ’Årets Bedste Sange’ hos Politiken og Soundvenue, rotation på P6 Beat samt supportgigs for Kind Mod Kind og på Zar Paulos Danmarksturné.

Kingtommi udgav i slutningen af 2022 sin debut-EP ’helt ind til knoglerne’, der fusionerer kongeblå hiphop og eksplosiv altrock. Den er fandenivoldsk, uforudsigelig og skrøbelig på én og samme tid, og er skrevet, sunget, spillet og produceret af kingtommi sammen med sine gode venner, Arto Eriksen (Tobias Rahim, Andreas Odbjerg) og Emil Emborg fra Neon Priest.

Soundvenue kvitterede med 5 stjerner og skrev ”helt ind til knoglerne står tilbage som en kroningsceremoni for en selvsikker tudeprins med et indlysende talent.”

kingtommi fortæller selv om udgivelsen: ”’helt ind til knoglerne er den første samling sange, jeg skrev til projektet. De er ret forskellige – fra rap og popmelodier, til guitarstøj, violin og tankestrømme. Men jeg skrev dem med en mission om at søge indad; derind hvor det både er uvant og ubehageligt, hvor jeg kan konfrontere mine følelser og lade det bløde ud i mine sange, så andre måske kan se sig selv i dem. At komme derind hvor kærligheden er størst, men også gør allermest ondt, hvor de store spørgsmål kan stilles, og måske besvares. Helt ind til knoglerne.”

På en scene forlanger kingtommi både mosh pits og stilhed. Det er intenst, stærkt og rørende, og kingtommi spiller som regel med fuldt band; saxofon, guitar, bass og trommer. ”… der er i det hele taget god grund til at sætte forventningerne højt til kingtommi. Ham kommer vi til at høre mere til!”, skrev GAFFA’s Ole Rosenstand Svidt efter koncert på Train i november.